بهگزارش خبرنگار میراثآریا، وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این دیدار با اشاره به اهمیت راهآهن بهعنوان یک میراث مهم، تصریح کرد: «میراث راهآهن، جزء جاذبههای طبیعی و تاریخی کشورمان است و دولت توجه ویژهای به صنعت ریلی دارد؛ زیرا راهآهن نقش مهمی در معرفی جاذبههای گردشگری، تنوع اقلیمهای مختلف و اقوام گوناگون دارد.»
او افزود: «مسیر کریدور راهآهن ایران برای ثبت جهانی از خلیجفارس تا دریای خزر تعیین شده و برنامههای مهمی برای معرفی این اثر داریم.»
دکتر مونسان اظهار کرد: «در مرحله اول تنها این مسیر برای ثبت جهانی انتخاب شده است و بهتدریج خطوط مهم دیگر راهآهن برای ثبت در یونسکو به آن الحاق میشود.»
گونتر دینهوبی نیز در این دیدار، ضمن تشکر از هماهنگی بسیار خوب میان مسئولان وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و راهآهن گفت: «این پرونده بهلحاظ تکنیکی، منظری و میراثی اهمیت ویژهای دارد و به این دلیل به یونسکو ارائه شده است.»
این ارزیاب ایکوموس در مقایسهای میان راهآهن کشورمان با سه راهآهن جهانی به اهمیت فنی و منظری راهآهن ایران پرداخت و مراحل کار را به وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و توضیح داد.
در این دیدار محمدحسن طالبیان معاون میراثفرهنگی کشور و مهدی برومند نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
دکتر گونتر دینهوبی، ارزیاب ایکوموس برای بررسی میدانی پرونده نامزدی کریدور راهآهن ایران به کشورمان سفر کرده است، این اثر قرار است در سال ۱۳۹۹ (2020 میلادی) بهعنوان نخستین میراث صنعتی ایران در یونسکو ثبت شود.
دو ارزیاب برای بررسی میدانی این پرونده از طرف ایکوموس انتخاب شدند و حدود دو هفته برای بررسی موضوعات حفاظت، مدیریت، کنترل محدوده عرصه و حریمهای کریدور راهآهن ایران مأموریت دارند.
انتهای پیام/